Érdekességek a Nyak- és Vállproblémákról

A nyak- és vállfájdalom mindennapi kihívásokat jelent számos ember számára. Akár gyakori vendégként tűnik fel, akár csak időnként kísért bennünket, az érzés mindenkinek ismerős lehet.

Cikkünkben most különböző érdekességeket gyűjtöttünk össze a nyak- és vállfájdalommal kapcsolatban, valamint pár tippet, melyek segíthetnek a kezelésében és megelőzésében!

1. Gyakrabban fordul elő nőknél, mint férfiaknál.

Ennek pontos oka valószínűsíthetően a hormonális különbségek, az izom- és csontvázbeli eltérések, valamint a pszichoszociális tényezők kombinációja okozza. A nőknél gyakoribbak a hormonális ingadozások, mint például a menstruációs ciklus és a menopauza, ami befolyásolhatja az izmok és ízületek rugalmasságát és fájdalomküszöbét is. A Nemzeti Egészségügyi Könyvtár (National Library of Medicine) kutatása alapján a nők hajlamosabbak a fibromialgiára, a krónikus fájdalom szindrómákra, illetve a stresszre és a szorongásra is, amelyek a nyak- és vállfájdalom gyakori okai.

2. A kockázati tényezők, az ülőmunka, a túlsúly és a dohányzás is.

Ülőmunka: Az ülőmunka során a nyak és a vállak hosszú ideig ugyanabban a helyzetben maradnak, ami izomfeszültséghez, merevséghez és fájdalomhoz vezethet. A nem megfelelő testtartás és a monitor nem megfelelő elhelyezkedése tovább súlyosbíthatja a problémát.

Túlsúly: A túlsúly extra terhelést jelent a nyakra és a vállakra, ami fájdalomhoz vezethet. A hasi zsír különösen káros, mivel megváltoztathatja a testtartást és növelheti a gerinc terhelését.

Dohányzás: A dohányzás csökkenti a vérkeringést, ami izomfájdalomhoz és merevséghez vezethet. A dohányzás gyengíti a csontokat és ízületeket is, ami növeli a sérülés kockázatát.

3.  Gyakran szorongással és depresszióval jár együtt

A stressz, a szorongás és a depresszió előidézői a izomfeszültségnek. A krónikus stressz gyulladást okozhat a szervezetben, ami tovább súlyosbíthatja a fájdalmat. A mentális zavarok megváltoztathatják a fájdalomérzékelést is, így a fájdalom erősebbnek és nehezebben kezelhetőnek tűnik. A depresszióban szenvedők gyakran kevesebbet mozognak, ami szintén izomgyengeséghez és feszültséghez vezethet.

3+1 Tipp a Megelőzéshez!

1. Koncentráljon a helyes testtartásra!

“Helyes testtartás”. Gyakran halljuk, de valójában sosem sajátítjuk el. Éppen ezért fontos, hogy koncentráltan, odafigyelve, munka, pihenés vagy bármilyen más tevékenység közben tudatosan figyeljünk az egyenes hátra, az ellazított vállakra, és a könyök megfelelő alátámasztására.

2. Mozogjon rendszeresen!

Itt nem mindennapos maratonokra, vagy kemény edzőtermi edzésekre kell gondolni. Már az is nagyban hozzájárul a nyak és a vállak egészségéhez, ha napi szinten átmozgatja vállait különböző váll- és karkörzésekkel, illetve nyakát fejkörzésekkel. Ugyanakkor fontos, hogy sok nyújtó gyakorlatot is végezzen, hogy megszabadulhasson a kötött izmok okozta fájdalomtól is! Az interneten ma már rengeteg egyszerű, rövid időt igénylő, átmozgató, és nyújtó gyakorlat érhető el, akár videó formájában is!

3. Aludjon eleget!

Gyakori, hogy a nem kipihent állapot, nyak, váll, ezeken keresztül pedig fejfájáshoz vezet. A fáradtság izomfeszültséget okoz, így ha teheti, törekedjen arra, hogy minden éjjel legalább 7-8 órát aludjon. Ezenkívül rendkívül fontos, a megfelelő matrac és ágyneműk kiválasztása! Ennek kiválasztása valóban pénz és időigényes lehet, azonban ez egy hosszútávú befektetés a jó közérzetért és megfelelő életkörülményekért.

Ergonomikus kialakítása lehetővé teszi, hogy a párna kövesse a nyak természetes görbületét, így megfelelő támaszt nyújtva leveszi a terhelést a nyakról, vállakról és a gerincről. Emellett az akupunktúrás pontok stimulálása révén a párna segít lazítani az izmokat, csökkenteni az izomfeszültséget és a fájdalmat. Relaxáló hatással, segíti az izmok ellazulását, valamint javítja a vér- és nyirokkeringést.

Használja napi 10-15 percet, hogy megelőzze a problémák kialakulását, támogassa a helyes testtartást és a nyaki izmok megerősítését!

Fontos megjegyezni, hogy a nyak- és vállproblémáknak számos oka lehet. Ha tartós fájdalmat vagy kellemetlenséget tapasztal, forduljon orvoshoz a pontos diagnózis és a megfelelő kezelés érdekében.

Forrás: https://www.wellandgood.com/how-to-improve-gut-health/