3 Tipp Emésztőrendszere Egészségéért

A gyomor-bélrendszerünk az emésztőrendszer alsó részét foglalja magába, így többek között a nyelőcsövet, a gyomrot, a vastag- és vékonybelet is. E rendszer feladata az élelmiszerek lebontása és feldolgozása, illetve a méreganyagok kiválasztása. Szervezetünk működésében tehát központi feladatot lát el, azonban működésében különféle problémák merülhetnek fel, például emésztési zavarok, hasmenés, gyomorégés, valamint különféle gyulladások is.

Működése szoros kapcsolatban áll az elmével és a testünk többi részével is. Gondoljunk csak a stressz, izgalom vagy félelem okozta hasfájásokra: ezek mind összefüggésben állnak mentális állapotunkkal. Éppen ezért kiemelten fontos különös figyelmet fordítanunk mentális és fizikai egészségünkre egyaránt, hiszen a két rendszer csak együtt működik igazán jól.

Alábbi cikkünkben most megmutatjuk, hogy mit tehetnek emésztőrendszerük egészségéért, amerikai kutatók és orvosok által ajánlott praktikák által!

1. Növényi alapú étkezés

A szakértők egyetértenek abban, hogy a húsfogyasztás csökkentése, és a zöldségek, gyümölcsök, magvak és babfélék fogyasztásának növelése rendkívül pozitív hatással lehet a bélrendszer egészségére. A növényi alapú étrend által bizonyítottan megnövekedik az egészséget támogató bélbaktériumok száma. A Harvard Egyetem “Harvard Health Publishing” egészségügyi intézménye szerint például, a főként növényeket fogyasztó embereknél jelentősen alacsonyabb a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szívbetegségek kockázata is.

Dr. Bulsiewicz gasztroenterológus 11.000 emberrel végzett kutatása szerint annál egészségesebb egy ember bélrendszere, minél sokfélébb zöldségeket fogyaszt, ugyanis a bélmikrobák ugyanolyan válogatósak, mint amilyenek mi is vagyunk. Minden növénynek megvannak a maga erősségei, beleink pedig mindegyiknek más-más okból veszik hasznát!

Étkezései során töltse meg a tányér felét gyümölcsökkel és zöldségekkel. Amennyire a körülmények engedik, törekedjen arra, hogy változatosan válassza meg a fogyasztandó zöldségeket!

2. Stresszkezelés

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen erős a kapcsolat a bélrendszer és az elme között. Egyes kutatók szerint az emésztőrendszer irritációja, olyan jeleket küld az agynak, amelyek nagyban hozzájárulhatnak a hangulatváltozásokhoz, így érthető, hogy miért alakul ki olyan sok IBS-ben (Irritális Bél Szindróma) szenvedő betegnél szorongás vagy depresszió.

A kapcsolat fordítva is működik: “A magas szintű stressz káros a bélrendszer egészségére és az általános jólétre is.” - mondja Dr. Adeli, bél-egészségügyi szakértő. Tehát, bár senki nem kerülheti el teljesen a stresszt, fontos hogy megtaláljuk a stressz kezelésének egészséges módjait.

A tudatossági gyakorlatok, mint például a meditációs, a légzés és a jóga, a rendszeres testmozgás az elegendő alvás, valamint a kognitív viselkedésterápia mind segíthetnek a stressz szint kordában tartásában, ezáltal hozzájárulhatnak a szorongás és depresszió kezeléséhez.

3. Kerülje a felesleges antibiotikumokat!

Különböző betegségek esetében nincs más választás, mint az antibiotikum-kúra, elsősorban mindig hallgasson kezelőorvosára!

Több okból kifolyólag jobb, ha kerüljük az antibiotikumokat, mindaddig, amíg nincs igazán szükségünk rá. Az antibiotikumok nem válogatnak: kiirtják a jó és a rossz baktériumokat is, ami kibillentheti a testünkben található mikroorganizmusokat megszokott egyensúlyukból. Ez emésztőrendszeri zavarokhoz vezethet. De vannak hosszútávú kockázatok is: az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az antimikrobiális rezisztencia az egyik legnagyobb fenyegetés a globális közegészségügyre.

Van, hogy nem lehet elkerülni az antibiotikumokat, azonban csak akkor szedje, ha azt orvos írta fel önnek! Ha antibiotikumokra van szüksége, akkor fejezze be a teljes kúrát, még akkor is, ha már jobban érzi magát. Soha ne szedjen olyan antibiotikumokat, amelyeket nem kifejezetten az aktuális tüneteire írtak fel. Mondjuk azért, mert egy korábbi fertőzésből maradtak maradékai, vagy egy barát vagy családtag adott önnek néhányat a gyógyszeres szekrényéből.

Ne feledje, a bélrendszer egészségének fenntartása leginkább az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódik. Bármilyen problémát tapasztal forduljon kezelőorvosához vele.

Forrás: https://www.wellandgood.com/how-to-improve-gut-health/