Időskori Halláskárosodás: Minden amit tudnia kell!

Ahogy az idő múlik, számos változás éri testünket és érzékszerveinket is. Az egyik leggyakoribb probléma, amellyel az idősebb korosztály szembesülhet, az időskori halláskárosodás. Ez a jelenség sokak számára jelentős kihívásokkal járhat mindennapi életükben.

Éppen ezért fontos megérteni, hogy mi okozza ezt a jelenséget, és milyen lépéseket tehetnek ennek megelőzésére vagy enyhítésére.

Mi történik fülünkben?

A hallásvesztésnek számos oka és számos formája lehet, azonban az időskori hallásvesztés az esetek többségében az un. idegi hallásvesztés. Ahogy öregszünk, a belső fülünkben található apró szőrsejtek, vagy más néven szőrsejt-szerv (Cochlea), elhasználódhatnak vagy megsérülhetnek, ami csökkenti a hallásélességünket.

Ezek a szőrsejtek tulajdonképpen receptorok, amelyek a hangrezgéseket elektromos jelekké alakítják át, amit aztán az agy értelmez. Az idő múlásával ezek a szőrsejtek természetes módon elveszíthetik rugalmasságukat és érzékenységüket, így a hangrezgések nem képesek megfelelően átjutni a belső fülön, hallásromlást eredményezve ezzel.

Ezekre a tünetekre figyeljen!

A tünetek egyénenként eltérőek lehetnek, de a leggyakoribb tünetek közé a következők tartoznak:

• Mások mondandóját elmosódva hallhatja, vagy olyan lehet mintha motyognának.
  • A magasabb frekvencián megszólaló, élesebb hangokat alig vagy egyáltalán nem hallja.
  • A férfiak hangját könnyebben meghallja (az előző pontból fakadóan).
  • Nehézséget jelent a beszélgetések értelmezése, különösen háttérzaj mellett.
  • Egyes hangok nagyon kellemetlennek vagy hangosnak hatnak.
  • Fülcsengés egyik vagy mindkét fülben.

Ha hirtelen hallásvesztés következik be, fontos azonnal felvenni a kapcsolatot kezelő orvosával. Az orvos egy egészségügyi és egy hallásvizsgálatot fog végezni, hogy minél hamarabb meghatározza a hallásvesztés okát és típusát. A diagnózis alapján a szakember megbeszéli Önnel a lehetséges kezelési lehetőségeket.

Szakszerű kezelése

A kezelés a tünetektől, az életkortól és az általános egészségi állapottól függ. Emellett függ a halláscsökkenés súlyosságától is. Az időskori halláscsökkenés kezelési lehetőségei a következők lehetnek:

• Hallókészülékek
  • Segédeszközök, például telefon-erősítők vagy olyan technológia, amely a beszédet szöveggé alakítja
  • Képzés a vizuális jelek használatára a beszéd megértéséhez (szájról olvasás)
  • Módszerek a külső fülben felgyülemlő túl sok fülzsír megelőzésére

Tegyen ellene, előzze meg!

A legfontosabb módja az időskori halláscsökkenés megelőzésének a hallás védelme.

• Tartsa a fül- és fejhallgatók hangerejét biztonságos szinten!
  • Kerülje a hosszantartó, hangos zajokat!
  • Ne dohányozzon!
  • Figyeljen teste jelzéseire, és a megjelenő tünetekre, hogy ezáltal időben kezeltethesse a felmerülő egészségügyi problémákat, többek között a fülgyulladást is!
  • Viseljen füldugókat vagy speciális folyadékkal töltött fülvédőket (így megakadályozhatja a hallás további károsodását).

Az időskori halláskárosodás kialakulása egy összetett folyamat, amelyben az öregedés mellett a környezeti hatások is jelentős szerepet játszanak. Fontos, hogy tudatosan figyeljünk oda a hallásunk egészségére, és megfelelő védelmet biztosítsunk füleinknek a zajos környezetekben való tartózkodás során.